§9 De Logistieke Rompslomp van een Trio: Een Essay - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Ruben Peijnakker - WaarBenJij.nu §9 De Logistieke Rompslomp van een Trio: Een Essay - Reisverslag uit Zuid-Tarawa, Kiribati van Ruben Peijnakker - WaarBenJij.nu

§9 De Logistieke Rompslomp van een Trio: Een Essay

Door: Ruben van den Peijnakker

Blijf op de hoogte en volg Ruben

12 Maart 2012 | Kiribati, Zuid-Tarawa

1 - Introductie
Wat voor velen geldt als het summum van seksuele fantasie, mondt in de praktijk vaak uit tot een logistieke nachtmerrie: de trio. Dit essay buigt zich over de verschillende moeilijkheden die een deelnemer van een trio bij het uitvoeren van deze seksuele act tegen kan komen en doet een voorzichtige poging om daarop een bevredigende oplossing te formuleren. Laat ik benadrukken dat dit geen handboek is dat laat zien hoe een trio verkregen kan worden. Dit werk moet eerder gezien worden als een kritische benadering van de logistieke problemen die naar boven kunnen komen bij het organiseren en deelnemen aan een trio en is in die zin dus eerder descriptief van aard. Tot slot wil ik overige buitensporige verwachtingen temmen door te stellen dat dit een verkennend onderzoek is, dat slechts als doel heeft om een fundament te leggen voor later empirisch onderzoek.

2 – Interpretatie van de Begrippen
De trio, of threesome, is een seksuele activiteit waarbij eerder de nadruk ligt op de hoeveelheid deelnemers, namelijk drie, dan op de invulling ervan. Andere seksuele uitingen zoals pijpen, anale seks of bukkake – waarbij een man zijn zaad op het voorhoofd van zijn seksgenoot loost – kunnen weliswaar een veelvoud aan aanvullende activiteiten verschaffen, toch dekt het de semantische waarde van het concept trio niet. Met andere woorden: een trio doe je met z’n drieën.
Er zijn natuurlijk vele combinaties denkbaar, man-man-vrouw (MMF), vrouw-vrouw-man (FFM) en zelfs vrouw-vrouw-vrouw (FFF) of man-man-man (MMM, ook wel “de trein”) komen voor. Ik zal me hier echter vooral beperken tot de FFM variant. Deze blijkt het meest voor te komen in de seksuele fantasieën van beide geslachten (Gingers, 2008b) en wordt om die reden dan ook als het meest gangbaar bestempeld (Gingers & Horis, 2009).

3 – De Moeilijkheden

3.1 - Overeenstemming
Ervaringen uit de transportindustrie hebben de bittere noodzaak van marktonderzoek en gezamenlijke instemming inmiddels bewezen. Deze waarheid geldt in elk mogelijk geval ook voor de organisatie van een trio. Teveel organisaties faalden in hun opzet door deze wijsheid te negeren. Zo zijn er gevallen bekend van heren die met de buurvrouw onder de arm bij hun eigen vrouw aanklopten – de eeuwige dooddoener – of dames die hun vriend enthousiast wisten te maken voor een trio, om hem vervolgens aan zijn beste vriend voor te stellen – “Dit is ‘m dan.” Er zijn natuurlijk meerdere situaties denkbaar, die elk minder pijnlijk hadden kunnen zijn door op voorhand een grondig marktonderzoek in te stellen. Informatie is immers goud waard.

3.2 – Plaats van Verhandeling
De eigen slaapkamer is in veel gevallen te persoonlijk en begrenst de kracht van de fantasie (Loyer, 2002a), bovendien is het gevaar van storing door derden (lees: ouders/huisgenoten/kinderen) te groot. Een anonieme hotelkamer biedt in veel gevallen een uitkomst.
Een probleem waar drietallen vaak op voorhand te weinig gedachten over vormen is de omvang van het bed. Veel bedden worden regelmatig al te klein bevonden om de seksuele overgave van een tweetal te begrenzen (Van den Peijnakker, 2012), laat staan een drietal. Onderzoek wijst ook uit dat de overgang van situatie tot situatie vaak moeilijker gaat met een drietal. Een groot bed voorkomt zo een ongemakkelijke switch van de krappe slaapkamer naar de keuken.

3.3 – Begrenzingen
Vooral in trio’s waar er theoretische mogelijkheden zijn tot biseksuele uitingen – FFM, MMF – kan het nuttig zijn om op voorhand afspraken te maken over de morele en hygiënische bezwaren van elke deelnemer. Onderzoek wijst uit dat veel heteromannen een penis in hun anus als bijzonder onprettig ervaren. Hetzelfde geldt voor veel vrouwen wanneer ze het geslachtsdeel van een andere vrouw oraal moeten behagen.
Ook grenzen met betrekking tot lugubere fantasieën, extreme vormen van sadomasochisme en scatofilie zijn belangrijk om vast te stellen. Ontlasting of het vastspijkeren van een voorhuid kan voor de niet-kenner soms als onplezierig en zelfs onhygiënisch worden ervaren.

3.4 – Distributie
In tegenstelling tot sommige deelnemers van het vrouwelijk geslacht, is het orgasme van een man een schaars goed. Vele economen hebben zich gebogen over het vraagstuk van distributie, hetgeen het fallus-dragende-onderdeel ook zou moeten doen. Kortom: hoe verdeel ik mijn zaad?
Een eerste mogelijkheid van distributie is afkomstig uit het liberale gedachtengoed dat zich baseert op denkers als Adam Smith en Jean-Baptiste Say. Het idee van Laisser Faire stelt dat de distributie vrij moet zijn van interventie. Zowel de verstrekker als de recipiënt zijn vrij om te kiezen hoe zij hun rol van zaaddistributie willen invullen. Intuïtief wellicht de meest logische stroming, hoewel het geen oplossing biedt voor freeloaders en niet altijd de meest rechtvaardigde distributie als gevolg heeft.
De tweede mogelijkheid is gebaseerd op het egalitaire ideaal: ieder krijgt evenveel, ongeacht de inspanning of gewilligheid om het te ontvangen. Dit heeft het praktische probleem dat het zaad op waarde en hoeveelheid geschat moet worden, om een eerlijke distributie te waarborgen, en de productiviteit van de ontvangers kan in grote mate afnemen, zoals we in (in theorie-) egalitaire samenlevingen als de Sovjet Unie hebben kunnen zien. Ze hoeven namelijk niet meer te werken voor hun beloning en er zal toch gewerkt moeten worden voor het zaad.
De tot slot derde mogelijkheid staat in relatie met het idee van meritocratie: een deelnemer ontvangt datgene dat hij of zij verdient. Hoewel dit zonder meer de meest rechtvaardige oplossing moet zijn, genereert het in de praktijk onwerkbare situaties. Een scorebord zou een uitkomst kunnen bieden, maar elk mens heeft zo zijn eigen kwaliteiten en het blijkt moeilijk om die kwaliteiten, in het heetst van de strijd, op waarde te schatten (Harolds, 2007).

4 – Slot
Wat ik heb proberen te doen is de logistieke rompslomp van een trio te benaderen vanuit de moeilijkheiden die het organiseren en deelnemen aan een trio mogelijk met zich mee brengen. Ik besef me heel goed dat de weinige oplossingen die in deze tekst aan bod kwamen eerder uitnodigen tot nieuwe onderzoeken en vraagstellingen, dan dat ze concrete antwoorden geven. Dit was dan ook de achterliggende gedachte van dit essay: een basis vormen voor verder empirisch onderzoek naar het buitengewoon interessante fenomeen “De Trio”.

Hoi ik ben Ruben,

Een misplaatst gevoel van tevredenheid deed me ontwaken. Loes en het kamermeisje lagen aan weerszijden te slapen, hun hoofden op mijn borst. Ik pulkte wat haren uit mijn mond, ze waren duidelijk van Loes. Ik sloot opnieuw mijn ogen, een glimlach verscheen op mijn gezicht. Eindelijk een winnaar.